Mervyn, az ötvenes éveiben járó, ősz hajú, szimpatikusnak még véletlenül sem nevezhető úriember alsónadrágban ült a szálloda recepciós pultjában. Mivel kedvenc hobbija az ivás volt, ezért most is egy üveg társaságában merengett élete nagy kérdésein és azon, hogy honnan is kéne füvet szereznie. Mindeközben mit sem sejtett arról, hogy három igencsak érdekes figura tart a koszos, málló tapétájú és büdös hotel felé.

A külső szemlélőnek összefüggéstelen és zavart elmeállapotról tanúskodó dolgokat ordító trió, vezetőjük kezében egy benzines kannával beront az ajtón. Mervyn felcsillanó tekintettel konstatálja, hogy végre izgalom kerül az életébe.

Itt kapcsolódhatunk be Martin McDonagh A nagy kézrablás című drámájába. A szerző, véleményem szerint a legzseniálisabb kortárs drámaíró, művei talán többek számára ismerősek lehetnek. Az Erőszakik (In Bruges) című alkotása, amit ő maga adaptált és rendezett filmvászonra méltán vált kultikussá.

Jelen esetben is számíthatunk a sötét, abszurd, néhol morbid humorra, a remek karakterekre, igazán erős párbeszédekre, monológokra és feszültségre.

tamasizoltan

A történet szerint a pszichopata Mr. Jonhson a 27 évvel ezelőtt levágott bal kézfejét igyekszik visszaszerezni, és ezért bármire hajlandó. Betoppan egy igazi gettóbeli szállodába, egy fekete dealerrel és annak igencsak egyszerű gondolkodású barátnőjével, akiktől azt reméli, hogy vissza tudja vásárolni a kezét. Negyedikként bekapcsolódik a történetbe Mervyn a portás, aki igazán élvezi a nem mindennapos szituációt. Ez az alaphelyzet határozza meg a konfliktust és a cselekményt. A történetről nem is szeretnék többet elmondani, ugyanis nem túl komplex, viszont kiszámíthatatlanul csapongó, és nem venném el senkitől az izgalmat, de nem is ebben rejlenek a darab igazán izgalmas és erős vonásai.

szervettibor

Egy helyszín, négy ember, teljes káosz. Nagyszerű atmoszférát, hangulatot áraszt az előadás. Jók a fények, a hangok, minden a helyén van. Azonban a karakterek, azok háttere, motivációja és gondolataik elhangzása teszi igazán emberivé, átélhetővé és szórakoztatóvá a történetet.

Az in medias res kezdés után végig megmarad a sodró lendület, az összezártságból adódó feszültség és az erős dramaturgia. Igazi modern tragikomédiáról beszélünk. Legalábbis számomra ez a darab reprezentálja tökéletesen, hogy mit is jelent ez a műfaj. Az alvilági, kiábrándító és lehangoló problémák, kérdések és az erőszak folytonos jelenléte igencsak negatív hangulatot biztosítanak. Merthogy erőszakból akad bőven, a fegyveres konfliktustól a megkötözésen át a fejvesztett “niggerezésig” mindent láthatunk és hallhatunk. A nyelvezet rendkívül naturális és hétköznapi. Pont ez az, ami végtelenül viccesé, átélhetővé és befogadhatóvá teszi a darabot. Elhisszük, hogy mi magunk is éppen ennyire közönségesen viselkednénk egy ilyen szituációban. Ráeszmélhetünk arra, hogy az üres és értelmetlen traumák projekciója miként képesek teljes zűrzavart és erőszakosságot generálni.

banbalint

Az ellentétek végigkísérik a történetet, folyamatosan csapongunk egyik érvtől és gondolattól másikig. Pont ez az, ami kiszámíthatatlanná és rendkívül szórakoztatóvá, abszurddá teszi az egészet. Az egyik percben még benzinnel locsolják le egymást a szereplők, a következő pillanatban pedig már állatkerti sztoriktól beszélgetnek.

A színészi játékra nem lehet panasz, mindenki kiválóan hozza a karakterét, remek színt adva annak. Hitelesen jelennek meg az érzelmek, valóban emberi az, ami az arcukon látszik. Talán csak a dealer fiú rapperes mozdulatai mesterkéltek kicsit, de ez is nagyon szórakoztató. Az előadás pedig egy nagyon hangulatos szituációval, kvázi megoldással zárul, aminek rejtett üzenetén érdemes elgondolkozni.

unnamed

Mindenképpen ajánlom azoknak a darabot, akik kedvelik a fekete humort, Tarantino-t, Guy Ritchie-t és az író más műveit. Azoknak, akik szeretnének valami különleges módon vicces kamara drámát látni, modern szituációkkal és nyelvezettel. Én tényleg csak ajánlani tudom A nagy kézrablást, ha felkeltette az érdeklődéseteket, akkor siessetek, a Thália Színházban még elcsíphettek előadásokat decemberben.

A darabot és a képek forrását itt találod.