Riport a Budapest Business Club azonos című előadásáról
Mostanra valószínűleg minden, technológia iránt kicsit is érdeklődő, vagy autószerelmes figyelmét felkeltette a Tesla, mely már nem is kizárólag verdákat, hanem egy egészen új életstílust épít. Jómagam mindkét csoportot képviselem, így meglestem, mi újat tudnak mondani.
Kezdetnek némi felvezetést kaptunk Nikola Tesla fizikus, feltaláló, gépész- és villamosmérnök életéről, aki száz évvel ezelőtt megálmodta az elektromosság köré épülő utópiát. Nem csoda hát, hogy ő szolgált inspirációul Elon Musknak, akit az élő Vasemberként emlegetnek. Hogy kicsoda ő?
Ó, hát csak egy Dél-Afrikából emigrált fószer, aki a PayPal megalapításával kereste első millióit, aztán saját autógyárat és űrhajózási vállalatot nyitott, hogy megváltsa az emberiséget.
A Tesla Motors-t 2003-ban alapították a Szilícium-völgyben. 2008-ban jelentek meg a piacon első darabjukkal, egy rövid, sportos, Lotusra hajazó, de ami a legfontosabb, teljesen elektromos sportkocsival, a 2400-as, limitált darabszámban kiadott Roadsterrel.
Pár ember fel is figyelt rá, de az igazi áttörést a 2012-ben megjelent Model S hozta. A karcsú, áramvonalas, csodaszép vonalvezetésű és elképesztő menettulajdonságokat produkáló luxusszedán gyorsan belopta magát az emberek szívébe és a magazinok címlapjára. Időközben ráncfelvarráson is átesett és nagyobb akkumulátorokkal operál, amivel a gyorsulási versenyeken sorra hagyta le a nála sokkalta erősebb versenygépeket is, köszönhetően annak, hogy az elektromos motorok esetében nincsen váltás, csúszás, kipörgés és később odaérő nyomaték, semmi, ami visszafogná.
2015-ben radar alatt megérkezett a Model X is, mely voltaképp egy mackósabb Model S a nagyobb tér és könnyű terep kedvelőinek, miközben a megszokott dinamizmust biztosítja.
Mindössze két hónapja, idén szeptemberben kezdték meg a középosztályt megcélzó Model 3 tömeggyártását, noha a legtöbb vevőnek várni kell egy csöppet, hiszen a márciusi bemutató utáni első hónapban 325.000 előrendelés érkezett rá. Ez az a kocsi, amellyel a cég a tömegpiacra szeretne bejutni, s amely a maga 35.000 dolláros árával felülről súrolja a kívánt célt. Ehhez mérten nem olyan erőgép, mint a Model S, de a 350 kilométeres hatótáv és a 6 másodperces gyorsulás így sem rossz.
És hogy még mitől különlegesek ezek a járművek? Van bennük egy olyan kis apróság, amit úgy hívnak, hogy autopilóta. Első körben még csak tanították a rendszert az útviszonyokhoz, de ma már egy központi szerverről folyamatosan fejlesztve eljutottunk odáig, hogy emberi felügyelet mellett önállóan is működik. Megjegyzem, a technológia rendszerint előbbre jár, mint a jogalkotás, ezért a felügyelet. Ezek az autók már most képesek parkolóhelyet keresni és szunyálni, miután kiszálltunk belőlük, a közeljövőben pedig akár az ország másik feléről is eljönnek értünk, vagy egy Uber-szerű szolgáltatással pénzt keresnek nekünk, amíg nem használjuk őket.
Mi a jövőkép? A Tesla tavaly felvásárolta a Solar Cityt, és bemutatta a napelem-tetőt, melyet kiegészítve a cég által gyártott fali akkumulátorral otthonról, ingyen energiával tudjuk tölteni autóinkat. Ezen felül érkezik még egy rövid coupe, egy pickup, főleg az amerikai piacra, a kamion, mely forradalmasíthatja a közúti szállítást és egy traktor is, amely éjjel-nappal, sofőr nélkül is képes szántani.
Ami a töltést illeti, a fali 220-as hálózatra is rá lehet dugni, de hogy egy hosszabb út során is tudjuk használni, létrehozták és folyamatosan terjesztik a 130 Kw-os Supercharger töltőállomásokat is, melyekkel szűk fél óra alatt „tele lehet pumpálni” a gépet. Itt jön a pszichológia része. Sokak szerint ez még mindig túl sok idő, de közben meg lehet inni egy kávét, elolvasni egy cikket, és a megújuló forrásból származó, gyakorlatilag ingyen töltés kinek ne érné meg azt a plusz pár percet? Magyarországon most már zöld rendszámot is kapnak a teljesen elektromos, illetve az ún. plug-in hibrid autók, ezzel pedig teljesítmény-, cég- és regisztrációs adómentességet élveznek, melynek anyagi vonzata is óriási. Az már biztos, hogy 2030. vízválasztó lesz az autózás történelmében, hiszen több országban teljesen be fogják tiltani a szénhidrogén hajtású új gépjárművek árusítását.
Nézzünk rá a számokra is! A Tesla Model S alapmodellje 60 kWh-os aksit kapott, de leginkább a 85D modell terjedt el, ami 422 lóerőnek felel meg, de van már dupla motorral szerelt P85D 762 lóerővel és 100D is. Érdekesség, hogy valószínűleg mindegyikben a nagyobbik akkumulátor van, de felárért lehet „updatelni”, vagy rendkívüli helyzetben, például hurrikán alatt a cég szabadítja fel a tartalékot, ahogy idén nyáron tették. A Model 3 kb. 300 lóerőt ad le, méretét tekintve pedig 20%-kal kisebb nagytestvérénél, de még így is akkora, mint egy Audi A4, és szériatartozék az autopilóta. Összevetve egy hagyományos autóval, évi 500-800 ezret lehet spórolni az adómentességen, a szervizen és az üzemanyagon. Otthoni töltéssel 500 km megtétele kb. 2000 forintra jön ki, a kényelem, tisztaság, csend és egyszerűség pedig csak ráadás.
Az aksi egyébként alig 2%-ot romlik évente, miközben az elektromotor 96%-os hatásfokkal működik a benzines 30%-ához képest. 500.000 km alatt egy Mercedessel összehasonlítva 8-9-szer kisebb az üzemköltsége, az erős motorfék miatt a fékpofákat elég 100-120 ezer kilométerenként cserélni, 8 év korlátlan garanciát adnak rá és a LEGO-szerű akkumulátorokat is újra lehet hasznosítani épületekben.
Az adatok magukért beszélnek. Én már döntöttem.