Tanulni vagy nem tanulni? Ez itt a kérdés?

November vége fele már mindannyiunk gerincén végigfut ugyanaz a jeges iszonyat, az éjszakák egyre hosszabbodnak. Egyre kevesebb szaktárssal oszthatod meg egy-egy fergetegesen izgalmas előadás élvezeteit. Az idegesség és szorongás sötét árnyékként kúszik be az egyre hűvösebb mindennapokba… És lassan rájössz: bizony az egyetem vasmarka az, ami a gyomorszájadat szorítja, az utolsó ZH-k megírattatnak, nyakunkon a vizsgaidőszak.

A vizsgaidőszak az az elkerülhetetlen periódus a szemeszter végén, melyet általában 13 óralátogatással (??) eltöltött hét előz meg. Nem számít, hogy gólya vagy dörzsölt felsőbb éves hallgató vagy, mindenképpen nagy kihívással nézel szembe. S ha még mindez nem lenne elég, akkor ott vannak azok a tényezők körülötted, amik kizárólag azért léteznek, hogy a győzedelmességnek gátat szabjanak. Szerencsére vannak stratégiák, amik könnyen alkalmazhatók, és jól beváltak ezen a fronton.

A hallgató (Studentus vulgaris) olyan entitás, amely a jeles időszak közeledtével, és még közben is, szereti elfoglalni magát „fontos” dolgokkal úgy, mint a közösségi média eddiginél is intenzívebb obszervációja, új YouTube csatornákra való feliratkozás (az összes fail compilation és aranyos cicás videó kötelező), nem beszélve egy meme-hadsereg létrehozásáról. Persze akadnak, akik ilyenkor szívesebben tanulnak meg kötni, főzni vagy ássák bele magukat az asztrológia izgalmas titkaiba. Tedd a szívedre a kezedet, és mondd, hogy nem így van.

Ez a jelenség teljesen érthető, hiszen felfogható a psziché keserves küzdelmeként az ellen, hogy akár véletlenül is, esetleg, ne adj’ Isten a tanulással foglalkozz. Sajnos sokak vizsgaidőszakát nehezítik meg ezek a dolgok, szerencsére azonban van rá mód, hogy kizárjuk őket a képletből, így menetelve vizsgáról-vizsgára, szemeszterről-szemeszterre a hőn áhított, esetenként már-már misztifikált diplomáról.

Az alábbiakban pár, tanulásszervezésre vonatkozó irányelv következik, melyek betartása hozzájárulhat a sikeres vizsgaidőszakhoz.

  1. Vizsgabeosztás. Fontos látnod, hogy a vizsgáid időpontjai hogyan oszlanak el a rendelkezésedre álló másfél hónapban. Akármilyen naptár megteszi, a lényeg, hogy világosan lásd, melyik vizsgádra mennyi felkészülési időt tudsz, illetve szeretnél szánni. Ennek megfelelően mindjárt a tananyagot is be tudod osztani, hogy melyik nap mennyit szeretnél haladni, és mennyi időd van ismételni (ha egyáltalán ilyen van).
  2. Időegységek. Ne akard az egész anyagot egy ültő helyedben , azt azért érdemes szem előtt tartani, hogy koncentrálni bizony az agyunk csak 30-40 percig képes, tehát ilyen időegységenként érdemes 10 perc szünetet beiktatni, ezzel is növelve a tanulás hatékonyságát. (Itt muszáj leszögezni, hogy annak a 30 percnek viszont tényleg a tanulással kell tenni, mindenféle figyelemelterelő ágenstől mentesen)
  3. Tananyag beosztása. Légy reális. Bár kezdő vizsgázóként még talán nem ismered a saját teherbírásodat, de érdemes törekedni rá, hogy annyi feladatot „adj fel magadnak”, amennyit biztosan meg tudsz csinálni. A túlzott betáblázásnak az a veszélye, hogy még az előtt feladod az egészet, mielőtt elkezdhetted volna, mondván, hogy „ez nekem túl sok, ennyit nem tudok megtanulni”, továbbá sokat veszítesz a motivációdból, ha kudarcként kell elkönyvelned az aznapot.
  4. A te helyed. Találj magadnak egy zugot, ami biztosítja számodra a hatékony tanuláshoz szükséges környezeti feltételeket. Ilyen jellegű igényeink eltérnek egymástól, ezért fontos, hogy minél előbb rájöjj neked mi a legjobb. Hogy ez a hely otthon van, egy kávézóban vagy egy könyvtárban, azt te döntöd el. Könyvtárakban szerencsére bővelkedünk. Igen kedvelt tanuló törzshelyek a szakos könyvtárak, illetve az ELTE Egyetemi Könyvtár a Ferenciek terénél és a Központi Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár a Kálvin térnél.
  5. Csapatjátékos vagy magányos farkas? Egyes emberekre az hat ösztönzőleg, ha van kivel megosztania a tanulás élményét, mások jobban kedvelik a magányt ilyenkor. Mindkettőnek megvannak az előnyei és hátrányai. A közös tanulásban osztoztok a vizsgadrukk okozta feszültségben, és jól eshet váltani egy-egy szót a társunkkal, valamint akkor is kapóra jön a másik, ha épp nem értünk valamit és sürgős magyarázatot szeretnénk kapni. Ugyanakkor ez sokszor torkollik traccspartiba, ha nem vagytok résen, szóval ezt is érdemes tudatosan szabályozni.
  6. A DIPLOMÁD ÍGÉRETE LEBEGJEN A SZEMED ELŐTT.

Nem szabad tehát elkeseredni ezekben a vészterhes időkben sem, ezekkel az alapvetőnek tűnő „trükkökkel” jelentősen javítható a tanulási folyamat hatékonysága megfelelő elszántság mellett. Sok sikert, eredményes vizsgaidőszakot, boldog Karácsonyt és még boldogabb Új Évet kívánok!