Hírnév halmazában 

Első rész – Mások árnyékából az autentikusság felé, avagy Charli XCX története 

A pitypang minden évben két formáját mutatja meg. Először sárgába borítja a mezőt, majd átfesti fehérre. De vajon melyiket találja szebbnek, hívogatóbbnak a tájat szemlélő ember?  Lehet-e, hogy az ember is két formát öltsön élete során? Formát talán nem, de arculatot igen: ki ő, mit képvisel, az emberek hogyan emlékeznek rá. Ilyen változásokon ment keresztül a ma már egész stadionokat megtöltő Sabrina Carpenter vagy a New York-i Times Square-n koncertet adó Charli XCX. Mindkét előadó már évekkel ezelőtt elindult a zenei pályán, és slágereket is tudhattak már maguk mögött, de az igazi nagy áttörést nem sikerült elérniük. Egészen mostanáig. De mi lehetett a kulcsa a hirtelen áttörésnek, és miért nem történhetett ez meg eddig? 

Charli XCX, az angol származású, skót-indiai énekesnő már 14 éves korában írt dalokat, melyek közül volt, ami felvételre is került. Később, 18 évesen Londonba költözött, hogy a University College London nevű egyetem Szépművészeti Karán tanulhasson, de második éve után abbahagyta. Annak ellenére, hogy ekkor szerződött le az Asylum Records lemezkiadóhoz, elveszettnek érezte magát a zene világában. Végül Los Angelesben találkozott Ariel Rechshaid zenei producerrel, akivel megtalálta a közös hangot, és megírták a “Stay Away” című számot. Zenéje kezdett elterjedni, és elismeréseket is szerzett, karrierje már csak az áttörésre várt. Ezt számára az “I Love It” című száma hozta meg, mely az Icona Pop svéd popduóval közösen kiadva felkerült a Nagy Britannia Billboard Hot 100 listájának 7. helyére. Legnagyobb sikere azonban ezután következett. Közreműködőként szerepelt Iggy Azalea 2014-es “Fancy” című slágerében, mely már az USA-ban is uralta a zenei listákat. Az énekesnő “Boom Clap”  száma is belopta magát a közönség szívébe, mely a Csillagainkban a hiba című film alkalmából készült. A fiatal énekesnő még az akkoriban éppen karriere csúcsán lévő Katy Perry figyelmét is felhívta magára, aki meghívta őt, hogy legyen az előzenekara turnéjának európai felében. Charlie-nak ezután is voltak sikeres számai és kedvelt személy volt a zene világában, hiszen olyan előadókkal működhetett együtt, mint a BTS vagy Troye Sivan, és olyan emberek barátságát élvezhette, mint Taylor Swift. Nemcsak előadóként, de producerként és szövegíróként is hatalmas slágereket produkált, mint Camila Cabello és Shawn Mendes közös száma, a “Senorita” vagy Selena Gomez “Same Old Love” című alkotása, de ezen kívül a K-pop világába is betekintett, és olyan előadók albumán dolgozott, mint a Twice, a BTS vagy TXT. 

Charli XCX rengeteg sikert tudhatott maga mögött még a 2024-es berobbanása előtt, de sosem került igazán a reflektorfénybe, mindig közreműködői árnyékában maradt. Hiába voltak sláger számai, az emberek mégsem tudták, ki az a Charli XCX. Az ő hozzájárulása ezekhez az alkotásokhoz elveszett más előadók csillogása mellett, és neve nem igazán maradt meg a közönség fejében. Senki nem vitatta, hogy Charlie-nak volt tehetsége slágerek megalkotásához, de valahogy ezek mindig más előadóknál landoltak, vagy inkább közreműködői hírnevét erősítették. Ez részben az énekesnő erős identitáshiányának tudható be, mivel volt már egy körvonalazódó zenei stílusa, de senki sem tudta, ki ő, és mit képvisel. A közreműködések halmazában elveszettnek tűnt az énekesnő identitása és stílusa.  

Robbanásszerű sikerét azonban a 2024-ben kiadott “Brat” albuma hozta meg, melyen keresztül az énekesnő mindig bulizó, szórakoztató oldalát ismerhettük meg. Az albumon szereplő dalok közül rengeteg a személyes hangvételű is, hisz az énekesnő a saját érzéseiből és traumáiból táplálkozva írta meg őket. Ennek ellenére számai mégis óriási hallgató táborral rezonáltak, hiszen sokan átéltek olyan helyzeteket, mint az “Apple” című számában taglalt szülő-gyerek kapcsolat nehézségei. Nem csupán a zenének őszinte jellege, hanem a dalokhoz társuló videóklippek is egy új, egyedi vonalat képviseltek, tükrözve Charlie szimpla, mégis erős, kirívó stílusát. Az énekesnőhöz híven az ikonikus kollaborációk sem maradhattak el. Nagy sikert aratott a Billie Eillish közreműködésével alkotott “Guess” című száma, mely remekül kiegészíti az albumot, és előtérbe helyezi a Charlie által képviselt “brat” bulihangulatot.  

Nem csupán az albumon szereplő számok, hanem maga az album designja és promóciója is emlékezetessé tette Charli új lemezét. A lemezborító alapjául szolgáló neonzöld egy kirívó és ritka szín, mégis olyan, melyet mindenki látott már valahol. Az ilyen fajta zöld emlékeztethet a videó és film készítésében használt green screenekre, vagy akár a sötétben világító neonkarkötőkre mely igen kedvelt volt a Z-generáció gyerekmekkorában. A borító ezáltal ismerős, de egyszerre távolságtartó érzést kelt azokban, kik ránéznek. A használt betűstílus szintén hasonló érzéseket kelt a nézőkben, hiszen az Arial font pixeles változatát használja, mely az egyik leggyakrabban használt font típus az írott dokumentumok doméniumában. A design annyira közismertté vált, hogy bármiből, ami hasonló betűtípussal, pixelesen és neonzöld háttérrel jelent meg valahol, az emberek rögtön levonták a következtetést, hogy Charli XCX-re vagy az ő támogatására utal. Ezt gyakran használták azon márkák vagy személyek, akik valamilyen formában közreműködtek az énekesnővel. Ezt a marketingfogást használta a H&M ruhaüzlet, mikor a zenei album által inspirált kollekcióját mutatta be, vagy mikor maga Charlie használta ezt, hogy kifejezze melyik jelöltet támogatja az Egyesült Államok 2024-es elnökválasztásán. Az album maga igen egyszerű karakterisztikával rendelkezik, mégis észrevehető és különleges a gyakran zsúfoltabb albumborítók között.  

Neonzöld színe azonban a tematikára is utalt. Ez a szín a szórakozóhelyekből lehet ismerős, hiszen ilyen helyeken tűnhet fel leginkább neonzöld fény vagy világítás. A zenei album pedig valóban az úgy nevezett “party-zás” témakörét idézi elő. Charli XCX, mint előadó is beleolvadt a témába, hogy nézőközönségét is egy hatalmas ünneplésre ösztönözze, ezzel átváltoztatva a nyarat “brat summer”-é.  

Zeneszámai ezen az albumon nem csupán a londoni bulik és ravek hangulatát tükrözik, hanem mélyebbre is nyúlnak, és az énekesnő bonyolultabb kapcsolatait fedezik fel. Ilyen például a “Girl, So Confusing” című száma, melyről rajongói csak feltételezik, hogy kiről szólhat, vagy a “Sympathy Is a Knife” dal, mely valószínűleg korábbi közreműködőjéről, Taylor Swiftről szól. A többi száma is feszeget mély és személyes témákat, melyek szólnak szerelemről, félelemről, vagy akár egy barát elvesztéséről is. Az utóbbit említve Charli “So I” című számát, SHOPIE barátnőjének szentelte, aki 2021-ben vesztette életét. 

Charli XCX autentikussága “Brat” albuma után megkérdőjelezhetetlen volt, hiszen egyaránt tartalmaz az énekesnő személyéhez illő, szórakozásra alkalmas számokat, de mélyen meghitt és személyes alkotásokat. Az album nem csupán egy zenei, de egy marketing mestermű is. Az emberek világszerte felismerték a vibráló neonzöld színt és az egyszerű albumdesignt.Különlegessége a “mintha láttam volna már valahol” jelleg, ami miatt, kíváncsian utánanéztek, hogy mit is takar pontosan az, hogy “Brat”. A hallgatókat hamar beszippantotta a “brat summer” varázsa, és emlékezetessé tette az emberek számára ki is Charli XCX.  

 

Szerző: Zayzon Réka