Picasso és Modigliani

Egy rövid betekintés a XX. századi művészvilág jeles alakjainak kreatív életszakaszaiba, ahol előttünk is megjelenik vizuálisan az, ahogyan ők látták a világot.

Bevezetőként egy általános információt szeretnék közölni minden kedves olvasóval. Az alapfeltevés, aminek köszönhetően eljutottam a kiállításokra az az volt, ami szerint minden egyes hónap első vasárnapján bizonyos múzeumok ingyenesen látogathatók. Ennek muszáj volt kicsit utána nézni és persze ez a mondat a valós, jogi értelmében kicsit szankcionálva van. A pontosság kedvéért szeretném itt elhelyezni az idevágó részt.

A 194/2000-es számú kormányrendelet 2011. évi módosítása alapján díjtalanul látogathatja a múzeumok állandó kiállításait a 18 év alatti személy legfeljebb két közeli hozzátartozója, továbbá a 26 év alatti személyek is, minden hónap egyik hétvégéjének a múzeum által meghatározott napján.

Ha esetleg még nem volt ez az ismeret a birtokotokban, akkor innentől kezdve talán könnyebb lesz szabadidős tevékenységet választani.

Miután augusztusban megtudtam én is ezt a titkot, rögvest eszembe jutott a kampányplakátok után talán a második leggyakoribb eseményre való felhívás: a Modigliani kiállítás. A reklámja nagyon figyelemfelkeltő, ugyanis – utólagosan szerzett tudásommal mérlegelve Modigliani akt korszakából – élete egyik legjobban sikerült művével igyekeznek becsalogatni az utca emberét. Az alkalmi díjmentes látogatáson kívül fontos információ lehet még, hogy az állami ünnepeken általában véve mindenki számára ingyenesen látogathatók a kiállítások. A tárlatidőszakosan a Magyar Nemzeti Galériában foglal helyet egy másik neves művész kiállítása mellett. Így esett meg, hogy sikerült életem első Picasso Alakváltozások című kiállítását meglátogatnom. A kiállítás tematikusan és rendkívül tudatosan épült fel. Az előtérben és a bejáratnál a falon egy hatalmas idővonal foglalt helyet, amin magyarul és angolul, néhol fényképek kíséretében illusztrálva írták le Pablo Picasso életét és korszakait. Végigolvasva, majd a művein is időrendben végighaladva nagyjából lehetett kapizsgálni, hogy miért alkotott ő többnyire olyan szokatlan festményeket, szobrokat. Nekem az életének és munkásságának a korai ciklusa tetszett, amikor még kifejezetten fel lehetett ismerni az alakokat a képein. Ami engem megragadott az a végtelen aprólékossága, ami azokon a képeken egytől egyig meglátszott. Ha egy kis 10×10 cm-es rajzot, metszetet is készített egy kisgyerekről, akkor a legpontosabb ábrázolás az arc volt. Az összes vonása. Ez az időszaka fiatal felnőtt korára elmúlt és utána kezdődött az a szakasz az életében, amelynek produktumai valószínűleg minden ember eszébe jutnak, ha azt mondjuk Picasso. Itt is voltak váltakozások (párkapcsolatok, feleségek hatásai, a világháború), amelyek mind meglátszottak a maguk módján. Talán a világháború az, ami kiemelhető, ugyanis az akkorra datálható művein könnyedén meglátszott a helyzet érzelmi súlya, társadalmi hatása. Élete vége felé egyre inkább pajzán és groteszk művei voltak, ami bizonyos társadalmi rétegeket mindig megbotránkoztatott, de magát a művészt ez hidegen hagyta.

4805137133_3cda2d6aae_b

A kiállítás végén, egy kis séta után el lehetett érni Amedeo Modigliani hasonló tematikájú idővonalát és tárlatát. Mint kiderült, a fiatal Modiglianira nagy hatással volt Picasso (és fordítva is). Sajnos az ő élete nem volt épp kegyes. A történetét bemutató kronológiai vonal 35 éves koráig volt meghúzva. Nagyon amedeo_modigliani_-_christinafiatalon halt meg tuberkulotikus agyhártyagyulladásban. Az akkor második gyermekükkel várandós felesége pár nappal később öngyilkos lett. Az árván maradt Jeanne Modigliani pedig árvaházban nevelkedett. A tárlatnak egy beeső részén egy dokumentumfilmet vetítettek, amin maga a „gyermek” látható, aki idősebb korában szeretett volna egy pontos képet kapni az apjáról. A kisfilm hallomásélményekből és az emlékekből építkezett. A teremben helyet foglaltak Modigliani korszakainak művei. A festészeten kívül foglalkozott szobrászattal, amelyen belül leginkább a fejek formái foglalkoztatták a művészt. A jól légkondicionált kiállítás nagyon magával ragadó élmény volt, amely kifejezetten jól esett azon a meleg nyári napon. További információkat a díjmentes látogatásról az alábbi hivatkozás alatt lehet találni: http://magyarmuzeumok.hu/latogato/1956_muzeumba_ingyen.