Füstbe ment terv – avagy élménybeszámoló és sportágbemutató a Hungaroringről Michelisz Norbi tolmácsolásával.

Április 22-24. között a Hungaroringre látogatott a WTCC mezőnye. Mielőtt rátérnénk a hétvége eseményeire, előbb nézzük meg, mi egyáltalán a WTCC, hogy eszik-e vagy isszák! A WTCC nem más, mint a World Touring Car Championship, azaz a Túraautó Világbajnokság. Népszerűségben a Forma-1, a Le Mans-i 24 órás és a rali-vb után csak a negyedik számú versenysorozatnak tekinthető a világon, számunkra mégis a legfontosabb, hiszen a WTCC-ben van egyedül stabil magyar érdekeltség. A Zengő Motorsport Team 2010 óta állandó tagja a versenysorozatnak, a csupa szív kiscsapat és pilótája, Michelisz Norbert azóta öregbíti hazánk hírnevét. Norbi és a csapat a 2016-os szezonig folyton a maximumot kihozta az adott lehetőségeiből, ez 4 futamgyőzelmet, 22 dobogós helyezést és 2 privát világbajnoki címet jelent. A privát kategória olyan csapatoknak van kiírva, akik nem rendelkeznek gyári támogatással, azaz eleve hátrányból indulnak a nagy manufaktúrákkal (Citroen, Honda, Lada, Volvo, korábban Chevrolet, BMW) szemben.

2015 végére a Zengő-Michelisz kapcsolat elérkezett lehetőségeinek – felső – határához, így Norbinak ideje volt szintet lépni, vagyis eleget tenni a számos megkeresésnek a gyári csapatok részéről. A 2016-os idénytől kezdve a 31 esztendős korára klasszissá érett Norbi a még jobb eredmények reményében a gyári Honda csapat pilótája lett. A Zengő csapat pedig lehetőséget tudott adni két szemtelenül fiatal magyar tehetségnek, a 19 éves Ficza Ferencnek és a még nála is egy évvel fiatalabb Nagy Dánielnek.

A Magyar nagydíj előtt két versenyhétvégét rendeztek, az évad Franciaországban startolt, az első futamot – merthogy itt helyszínenként kettőt rendeznek – a brit Robert Huff, a másodikat a világbajnoki cím védője, az argentin José Maria López nyerte, Michelisz Norbi hondás debütálása nem igazán sikerülhetett volna jobban, mindkét futamon szenzációs rajtjainak is köszönhetően a harmadik helyen ért célba. Két dobogós hellyel nyitni egy új fejezetet egy karrierben több, mint reményt keltő. A Slovakiaringen portugál (Tiago Monteiro) és argentin (José Maria López) győzelem született, Szlovákiában Norbinak meggyűlt a baja a rajtautomatikával, északi szomszédainktól egy hatodik és egy negyedik helyet tudott elhozni. Így állt a pontverseny a magyar hétvége előtt: 1. Monteiro 77 pont, 2. López 76 pont, 3. MICHELISZ 52 pont. A Zengő csapatra rájárt a rúd az első két hétvégén, Franciaországban még nem volt megfelelő motorjuk, Szlovákiában pedig az utolsó előtti körben ment tönkre a szervópumpa csöve Ficza Ferenc autójában.

05 MICHELISZ Norbert (hun) Honda Civic team Honda racing Jas action during the 2016 FIA WTCC World Touring Car Race of Hungary at hungaroring, Budapest from April 22 to 24, 2016 - Photo Florent Gooden / DPPI

05 MICHELISZ Norbert (hun) Honda Civic team Honda racing Jas action during the 2016 FIA WTCC World Touring Car Race of Hungary at hungaroring, Budapest from April 22 to 24, 2016 – Photo Florent Gooden / DPPI

A hétvége eseményei előtt jöjjön néhány szó magáról a magyar autósport szentélyéről is, a Hungaroringről! Az 1986-ban rekordidő alatt (8 hónap) megépülő pályát a Forma-1 „keleti nyitása” hívta életre. Az F1 mindenható ura, Bernie Ecclestone el akarta hozni az ő „kis” száguldó cirkuszát a vasfüggöny mögé, szerencsére ránk esett a választása. Az első, Nelson Piquet által megnyert F1-es futamot 200 000 néző látta a helyszínen, ez a mai napig rekord. A pályát számos eseménytelen verseny miatt 2003-ban átépítették, ekkor lett 4381 méter hosszú. A Ringet a télen újraaszfaltozták, a lelátók egy részét pedig felújították, ezek alapvető elemek voltak akkor, amikor a 2021-ig tartó szerződést aláírták az F1-gyel. 2016-ban Forma-1-en és WTCC-n kívül DTM-et és kamionos Eb-t is rendeznek Mogyoród mellett.

Vasárnap kisebb megszakításokkal végig esett az eső és fújt a szél, a legnagyobb szurkolókat (kb. 10-12 ezer fő) ez sem rettenthette el attól, hogy a helyszínen szorítson a honfitársainak, szerencse, hogy van fedett lelátórész a Ringen, ahova az F1-gyel szemben nem kell százezreket kifizetni, hogy fedél legyen a fejed felett. Az első futam rögtön egy óriási csalódással kezdődött. A felvezető körben Michelisz autójában tönkrement a turbó, így a Hondából kiszálló fehér/szürke füsttel párhuzamban Norbi reményei is elszálltak. A WTCC-s médiában csak „local hero”-nak nevezett pilótának félre kellett állnia, így már azelőtt véget ért a versenye, mielőtt az elkezdődött volna. Amúgy a futamon a marokkói Mehdi Bennani rajt-cél győzelmet aratott, 2014 Kína után megszerezve pályafutása második futamgyőzelmét. A második helyen óriási csatában Tom Chilton ért be, az utolsó körökben előzte meg Nicky Catsburgot. A mezőny legnagyobb sztárjai vagy eltaktikázták magukat (López, Monteiro, Huff), vagy balesetbe keveredtek (Yvan Müller) lehetőséget adva a kisebb neveknek egy jó eredmény elérésére. Ilyen volt Ficza Ferenc is, aki remek rajttal, a többiek hibáinak és kiváló helyzetfelismeréseinek köszönhetően folyamatosan jött egyre feljebb, és végül a kilencedik helyen intette le a kockás zászló.

A második futamra még jobban rákezdett az eső, ekkor már szó sem lehetett arról, hogy száraz pályás abroncsokat tegyenek fel az autókra, ahogy azt López, Monteiro és Müller tette az első versenyen. Norbi autóját sikerült megjavítani, így legalább a rajtrács végéről elindulhatott. Az élről López remekül lőtt ki, nála csak citroenes csapattársa, Yvan Müller kapta el jobban a rajtot, aki egészen a harmadik helyre jött fel az első kanyar után. Az előtte haladó Rob Huffot a harmadik körben megelőzte, aki egy safety caros időszak után nagyot hibázott (Huff úgy előzte vissza Müllert, hogy közben meglökte, járt az áthajtásos büntetés neki), eldobva ezzel egy biztos dobogós helyet… A végeredmény López-Müller-Monteiro lett. Michelisz a futamon vakmerő versenyzéssel folyamatosan falta fel a gyengébb ellenfeleket, az utolsó körre egészen a hatodik helyre jött fel, azonban pár kanyarral a vége előtt kitört a bal hátsó kereke, bravúr, hogy így is bekormányozta a Hondát a tizedik – még pontszerző – helyre. Ficza Ferinek hiába állítottak a kocsiján a két verseny között, nem tudta megismételni az első futamon látott extra teljesítményt, így csak a 14. helyen ért célba.

Mindent egybevetve a rossz idő, Norbi legbalszerencsésebb hétvégéje és a 800 Ft-os hot dog ellenére remekül éreztük magunkat a Ringen, Ficza Feri bravúrja, Norbi felzárkózása a második futamban és a kiváló hangulat mind-mind olyan dolgok, ami miatt szívesen emlékszem majd vissza erre a két napra.

(kép forrása)