A Magyar Televízió új csatornáján szeptember 19-e óta természettudományos, ismeretterjesztő, és sokszínű kulturális tartalmat láthattok. A klasszikus természetfilmek mellett többek között lexikon, mesterség-bemutató, színházi közvetítés és érettségi felkészítő is helyet kap a kínálatban. A tervekkel és célokkal kapcsolatban felmerült kérdéseinkre Dér Ágnes, a csatorna igazgatója válaszolt.

A csatorna indulását hosszú ideje tervezték, korábban volt, hogy el is halasztották, mi tette mégis lehetővé a megvalósulást?

Volt egy hosszútávú koncepció a közmédiánál, – hiszen pontosan nyomon követhető a csatornák tematizálása. Aki valaha látott már televíziót az tudja, hogy ez egyik napról a másikra nem megy. Ez egy nagyon pontosan előkészített és végiggondolt, hosszú távú stratégia, amiben most jutottunk el odáig, hogy létre tudott jönni az M5, – teszem hozzá – elképesztően rövid idő alatt.

Ez mit jelent?

Optimális körülmények között, akár több évet is igénybe vehet, egy csatorna tartalmi-, technikai és műszaki előkészítése.  Mi egy nagyon kicsi stábbal, – mindössze 42 emberrel, fél éve dolgozunk ezen, úgy – és ez nagyon lényeges -, hogy közben azért a közmédia közvetített egy olimpiát, egy futball EB-t és egy paralimpiát. Ez az emberek szempontjából, technikai és műszaki szempontból is egy nagyon megterhelő időszak volt.

A Mindentudás az M1-en, vagy a Nóvum a Dunán már ismert, bejáratott műsorok, ehhez képest milyen újdonságokkal találkozhatnak a nézők az új csatornán?

Ami nagyon fontos úttörő munka az M5 esetében, hogy a filmeket eredeti nyelven adjuk, magyar felirattal. Elég ha David Attenborugh-ra gondolunk, akit jó azokkal az intonációkkal, azokkal a szünetekkel, azokkal a nyomatékokkal hallgatni, amelyeket az anyanyelvén használ, hiszen ő egy nagyon szuggesztív személyiség. Itt fontos tudni, hogy az M5 mögött egy nagyon komoly filmfőszerkesztőség áll, ahol olyan szakemberek dolgoznak, akiknek hihetetlen rálátása van arra a bázisra, ahonnan mi meríthetünk. Itt nyilván van egy nagyon komoly szelekció és van ennek egy komoly korlátja is, ez pedig a pénz. Az nem kérdés, hogy a legjobbat szeretnénk, de azt még nem tudom meddig ér a takarónk és meddig nyújtózkodhatunk, hiszen ebben a fél évben nem volt még tervezhető éve a csatornának.

Az új műsorok közül a Mindenki Akadémiája, – melyben egyetemi oktatók beszélnek egy-egy érdekes kutatási témáról, emlékeztet a Mindentudás Egyetemére, itt mennyiben változtattak az eredeti koncepción?

Ha valaki látta már ennek a műsornak a közegét, akkor a stílusra tud következtetni. A futurisztikus, építkező díszlet szerintem nagyon látványos, nagyon megragadja az ember figyelmét, és elindítja a fantáziáját. A műsor fontos küldetése a tudományos témákat a hétköznapok nyelvére lefordítani, emellett szeretnénk fiatal tudósoknak is megadni a lehetőséget, hogy a nyilvánosság elé lépjenek. Megkockáztatom, róluk többet tudnak az óceán túlpartján, mint itt Magyarországon. Ezen szeretnénk változtatni. Nagyon örülnénk, ha létrejönne egy párbeszéd az egyetemek és a műsor szerkesztősége között, hogy a doktorandusz konferenciákon bemutatkozó előadók hozzánk, és a nézőkhöz is eljussanak. Szeretnénk a határon túli magyarlakta területek tudományos életét is bemutatni, hiszen az M5 egyik fontos vállalása, hogy a Kárpát medence kulturális életéről szól.

1

Milyen digitális, interaktív eszközökkel próbálják érdekessé tenni az önök által közvetített tartalmakat?

Minden médiatudomány alapja, hogy a televízióban 70 százalék a kép, 30 százalék a szöveg, de ami ennél is fontosabb, hogy minden műsorunknak nagyon erős az online-lába. Elindult a közösségi médiában a csatorna oldala, valamint elindult az m5tv.hu, amelyen plusz tartalmakhoz jutnak a nézők, és megkapják azt a hivatkozást, amire rákattintva akár a teljes adást vissza tudják nézni. Példának okáért a nyelvoktató műsoroknál vagy a Felsős címűnél, ami a felső tagozatosokat célozza meg, mindig vannak plusz tartalmak, interakciót segítő kezdeményezések.

Az elmúlt évek tapasztalatai szerint hazánkban jogi és pénzügyi ismeretek terén akadnak hiányosságok. Efféle tartalmakkal tervezik segíteni a közoktatást?

Az M5 lexikonnak jelenleg  nyolc “kötete” van. Az egyik a pénzügyi ismeretek, amely hamarosan képernyőre kerül. Mi alapján választunk bankszámlát, hogyan váltunk szolgáltatót, miként intézzük az internet-bankos dolgainkat… Ezekben segít eligazodni a műsor, azzal együtt, hogy a buktatókra is felhívja a figyelmet. A csatorna három napja indult és már azon dolgozunk, hogy a 2017-es csatornafejlesztést felállítsuk, melynek része az is, hogy az M5-lexikont bővítsük.

Érzékeny kérdés napjainkban magának a médiának, és az általa közvetített befolyásolásnak a megértése, szükségesnek tartották-e hogy ezzel is foglalkozzanak?

A lexikonban elindult a Világháló sorozat, amely erről szól, illetve amit én nagyon fontosnak gondolok, az Ismerd meg című műsorunk. A 8-12 éves korosztály már intenzíven elkezdi az elektronikus médiát és a “kütyüket” használni. Ebben a műsorban játékokon keresztül szeretnénk a helyes médiahasználatot megtanítani. Olyan tartalmakra szeretnénk felhívni a figyelmüket, amelyet az iskolai tananyaghoz tudnak kapcsolni, amivel élménnyé válik az új ismeretek felfedezése. Nem azért, mert “egy tanár rám parancsolt, hanem mert kíváncsi vagyok“.

m5_1000x315

Az egyetemen természettudományos tárgyakból minden évben szükséges felzárkóztató kurzusokat indítani. Az érettségi felkészítő műsorban milyen stratégiával próbálnak segíteni, hogy ne legyen akkora szakadék a középiskolai tudásszint és az egyetemi elvárások között?

Ezt a műsort mi azzal a szándékkal indítottuk, hogy sokkal többet adjon puszta tételfelsorolásnál. Attól kezdve, hogy tanuljon meg a diák tételt írni, vagy éppen hogyan találja meg a kulcsszavakat. Tehát olyan tanulásmódszertani tippeket szeretnénk adni, amikkel megelőzhető, hogy az érettségire ne csak bemagolt, felszínes ismeretek legyenek, amelyekből éppen az egyetemre, már semmi nem marad. Ez egy nagy feladat, nyilván itt a kezdetnél mi sem mertünk túl sok mindent felvállalni, mert televíziós szakemberként, számunkra az is fontos, hogy biztonsággal elinduljon a csatorna. Azonban érzékeljük a nagy várakozást és mindenképpen meg kell találnunk a partnereket arra, hogy hogyan tudunk ilyen jellegű műsort fejleszteni.

Mindenki megfogalmazza az elvárását önökkel szemben, ön milyen célt tűzött ki, és egyáltalán, milyen időtávlatban várja az első eredményeket?

Én a kultúra területén dolgozom, és pontosan tudom, hogy az embereknek mekkora hiányérzetük volt ezzel a tartalommal kapcsolatban, – tehát az nem volt meglepetés, hogy ezt nagyon szeretnék. Nagyon kellemes meglepetés volt, hogy hogyan reagáltak erre a csatornára, hogy mennyien érdeklődtek és mennyien írtak, hogy “végre!”. Ez hatalmas inspiráció ennek az egész kicsi csapatnak, aki ezt csinálja, és persze érzem ennek a súlyát, hogy ez mekkora felelősség. Én azt szeretném, ha az emberekben ezt a kíváncsiságot meg tudnánk őrizni, és továbbra is meg tudnánk tartani a bizalmat, amivel most fordulnak a csatorna felé. A cél az, hogy ne okozzunk csalódást.

Kővágó Angéla