Úton az Oscar felé

A tavalyi év a Testről és lélekről éve volt, hiszen megjelenése óta csak pozitív kritika és elismerés övezi. Amióta először találkoztam vele, figyelemmel követem felfelé ívelő útját, és most, hogy az utolsó megmérettetés előtt áll, úgy éreztem, összegeznem kell, miért is különleges ez az alkotás.

Egy éve annak, hogy a Berlinalén bemutatták Enyedi Ildikó filmjét, és hogy széles körben ismertté vált az alkotás, tovább dagasztva a büszkeséget magyar szívünkben, hogy végre valahára feléledt a hazai filmipar hosszú álmából. Csak kapkodjuk a fejünket, annyi igényes, nemzetközileg elismert darab születik mostanában. Utóbbinak jó példája, hogy már csak egy hónapot kell várni és kiderül, képes-e a film elérni a lehető legmagasabb elismerést, az Oscar-díjat, ugyanis január 23-án bejutott a legjobb öt idegen nyelvű alkotás közé. Ha ez az álmunk valóra válna, az nem mást jelentene, mint országunk zsinórban harmadik filmes Oscar-ját, a 2016-os Saul fia és a 2017-es Mindenki győzelme után. Egyelőre azonban a jelölés öröméé és a várakozásé a szerep, ami egyben jó alkalom arra is, hogy bemutassam, mi is pontosan a Testről és lélekről.

Enyedi Ildikó 18 év kihagyás után tért vissza a nagyjátékfilmek világába, hogy elhozza nekünk Mária és Endre kicsit sem szokványos szerelmi történetét. Aki eddig nem hallott volna az alapsztoriról, annak itt egy kis ízelítő: az enyhe autisztikus vonásokkal bíró, magába zárkózott nő a film alaphelyszínéül szolgáló vágóhídon lesz minőségellenőr, ugyanott, ahol Endre gazdasági igazgató. Nemsokára kiderül, hogy minden éjjel egy közös álomban találják magukat, egy havas erdőben, ahol egy szarvaspárt alkotnak, és bár úgy tűnik, ez egy égi jel, hogy ők egymásnak lettek teremtve, a valóságban sok lelki akadály nehezíti ennek beteljesülését. Kétségkívül egy súlyos drámáról beszélünk, amely nagyon felkavaró elemekkel dolgozik, és mély nyomot hagy az emberben pár napra, de pont ez mutatja a rendezőnő zseniális érzékét.

Ez utóbbi leginkább a szokatlan szereplőválasztásaiban mutatkozott meg, hiszen a Máriát alakító Borbély Alexandra az interjúi alapján minden, csak nem zárkózott természet. Alakításáért épp ezért meg is kapta az Európai Filmdíjátadó Európa legjobb női főszereplőjének járó díját, mely a kontinens legnagyobb elismerése a szakmában, azonban eredetileg nem is Mária, hanem egy nőiességtől vibráló pszichológusnő szerepét kapta volna, és elmondása szerint nagyon keményen dolgozott azért, hogy előhozza magából a főhős karakterét. A másik érdekes választás pedig az Endrét játszó Morcsányi Géza dramaturg, műfordító és kiadóvezető volt, akit élete első szerepében láthattunk, amit rendkívül jól alakított. A nagy neveknek azonban itt nincs vége, hiszen a vásznon találkozhatunk Nagy Ervinnel, Tenki Rékával és Jordán Tamással is kisebb szerepekben.

Aki eddig még nem látta a filmet, mindenképp javaslom, hogy nézze meg, hiszen oka van annak, hogy – bár egy éve mutatták be – még mindig műsoron van. A szerelem lelki mélységei és az embertársaink felé nyitás mellett sok szimbólum jelenik meg, és egyéb filozófiai gondolatokat is előcsalogathat a fejünkből.

Testről és lélekről (magyar filmdráma, 116 perc, 2017)

Rendező és forgatókönyvíró: Enyedi Ildikó

Szereplők: Morcsányi Géza, Borbély Alexandra, Schneider Zoltán, Nagy Ervin, Tenki Réka

Értékelés: 10/10