Hány éve dolgozik az ELTE TTK-n és itt végzett-e?

Igen, itt szereztem alkalmazott matematikus diplomát 2005-ben, majd a doktori tanulmányaimat szintén itt végeztem, 2009-ben doktoráltam, 2008-tól pedig az Alkalmazott Analízis és Számításmatematikai Tanszéken dolgozom. Idén tehát 10 éve, hogy főállásban az ELTE oktatója vagyok.

Mi az Ön számára a legfontosabb a tanításban?

Középiskolásként még nem gondoltam arra, hogy valaha tanítani fogok, sőt a matematika szak is az utolsó pillanatban jött. Sokáig orvosnak készültem, de végzős gimnazistaként matematikatanárom hatására végül úgy döntöttem, hogy ide, az ELTE-re, alkalmazott matematikus szakra jelentkezem. Aztán szépen lassan rájöttem, hogy az elmélet jobban érdekel annál, mint hogy egy bankba vagy biztosítóba menjek dolgozni. Tetszett a doktori lehetősége, ezért végül itt maradtam, és ez már magával hozta a tanítást. Szeretném átadni azt az érzést, ami áthatja az embert, amikor megért egy feladatot, problémát vagy egy egész témakört. De a matematika építőköveinek tökéletes egymásra épülése és összekapcsolódása szintén olyasvalami, amit igyekszem átadni a hallgatóimnak.

Miért választották meg a Kar Kiváló Oktatójának? Jó a kapcsolata a hallgatókkal?

Próbálok egyenrangú felekként tekinteni a hallgatókra, és közvetlen kapcsolatot kialakítani velük – ebben persze van még mit fejlődnöm. Az utóbbi időben a matematikatanár szakosokkal foglalkoztam többet, mert így alakult az óráim elosztása. Nagyon megkedveltem őket, és hozzájuk most már egyértelműen közelebb érzem magamat; elképzelhető, hogy ők jelöltek.

Miért élvezetesek az órái Ön szerint? Mit tesz bele pluszban, amivel izgalmasabb, érdekesebb lesz?

Hogy élvezetesek-e, arról a hallgatókat kellene megkérdezni. Elég sokat készülök az óráimra, hogy az anyag felépítése minél logikusabb legyen. Emellett matematikatörténeti érdekességeket is gyakran el szoktam hinteni, de mivel nem vagyok matematikatörténész, ezek inkább csak amolyan tréfás történetek egy-egy matematikushoz vagy matematikai fogalomhoz kapcsolódóan.

Milyen az ideális hallgató?

Nyitott. De ez kissé közhelyes, nem lehet így beskatulyázni senkit. Az oktatók megbecsülik azokat a hallgatókat, akik energiát fektetnek a tanulmányaikba. Egy előadás vagy gyakorlat megtartása nekem is sok munkába kerül – ahogy minden oktatónak –, hiszen minden alkalommal én magam is rengeteget tanulok. Részint, ha az embernek más számára érthetően el kell magyaráznia valamit, akkor arra sokkal jobban fel kell készülnie, részint pedig gyakran egy-egy hallgatói kérdés hatására jövök rá, hogy valójában én sem értettem addig azt a problémát, ezáltal segítenek nekem új megvilágításba helyezni. Ma, az internet korában sokszor a Google oldja meg a házi feladatot is, de egy jó hallgató szerintem leül a házi fölé, és nem hagyja ott pár perc után. Természetesen senki nem várja el, hogy mindenkinek a kedvence legyen az általa oktatott tárgy, de egy nyitott hallgató mindenben tud találni maga számára érdekeset. Ha a hallgatók lelkesek, akkor az az oktatóval való kapcsolatukra is pozitívan hat.

Miben kell a TTK-nak fejlődnie?

Adminisztrációs dolgokban szerintem mindenképp fejlődnünk kell. Látom, hogy mennyi ilyen jellegű teher van mind a hallgatókon, mind az oktatókon; ezeket, így például kérvények leadását, aláírását lehetne jobban automatizálni, racionalizálni. Gyakran hallom a diákoktól, hogy amit tanítunk, néha bizony már nem aktuális. A Matematikai Intézet igyekszik ezen a tananyag folyamatos karbantartásával változtatni, hogy a felgyorsult világban is használható tudást adjunk át a hozzánk érkező hallgatóknak.

Mi az erősségünk, mi a Matematikai Intézet, vagy esetleg az ELTE TTK vonzereje?

Az ELTE-nek van egy rangja, hírneve, ami igen vonzónak számít Magyarországon. Amit mi itt tanítunk, az szerintem megállja a helyét, akár a neves angliai egyetemek viszonylatában is. Ott persze a tutor-rendszernek köszönhetően egy-egy oktató sokkal kisebb, 2-3 fős létszámú csoportokkal tud foglalkozni, ez nálunk sajnos még gyermekcipőben jár. Kiváló oktatók vannak nálunk is, akik nemzetközi hírűek, emiatt könnyen és hamar lehet bekapcsolódni kutatásokba, és a nemzetközi kapcsolataink is kiemelkedőek. Az elhelyezkedési lehetőségekről annyit érdemes elmondani, hogy nemrég készítettünk egy felmérést a tanszékünkön frissen végzettek körében, amelyből kiderült, hogy az álláslehetőségek terén semmi nehézségük nem akadt.

Köszönöm a beszélgetést, és ezúton is gratulálok az elismeréshez!

Őri Bálint
ori.balint@nyuz.elte.hu